Akta osobowe i dokumentacja pracownicza - zmiany od 1 kwietnia 2015r. -
Data rozpoczęcia szkolenia | 2015-01-14 |
Data zakończenia szkolenia | 2015-01-14 |
Ilość dni | 1 |
Godziny rozpoczęcia | 10.00-15.00 |
Miasto | Bydgoszcz |
Adres | Bydgoszcz, ul. Rumińskiego 6, Budynek NOT |
Cena | 360 zł + Vat - Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w całości ze środków publicznych |
Opis |
Akta osobowe i dokumentacja pracownicza – zmiany od 1 stycznia 2015r.
I. Zasady ogólne dotyczące gromadzenia danych i dokumentów od kandydatów do pracy i pracowników:
1. Dane osobowe, jakich podania można wymagać od kandydata do pracy oraz od pracownika, w tym m.in.
• dane dotyczące niekaralności,
• dane zawarte w dowodzie osobistym,
2. Dokumenty, których przedstawienia można wymagać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie, w tym kwestia:
• zdjęć i referencji,
• dokumentów, których przedstawienie pozostaje w interesie pracownika (dokumenty od osoby wyznającej inną religię i pragnącej obchodzić swoje święta religijne, dokumenty potwierdzające wcześniejsze zatrudnienie u zagranicznego pracodawcy, dokumenty potwierdzającego stopień niepełnosprawności, dokumenty potwierdzające status weterana, dokumenty potwierdzające wykształcenie),
3. Problematyka spóźnionego doniesienia dokumentów potwierdzających okresy zatrudnienia i inne uprawnienia pracownicze,
4. Orzeczenie o zdolności lub braku zdolności do wykonywania pracy na danym stanowisku, w tym:
• planowane zmiany dotyczące badań profilaktycznych, zwłaszcza badań wstępnych pracowników,
• badania dla pracowników prowadzących samochód w celach służbowych,
• badania dla osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, pozwalające na pracę w dłuższych normach czasu pracy,
5. Zasady zakładania i prowadzenia akt osobowych pracowników, w szczególności:
• kwestia: porządku chronologicznego,
• zasady numerowania dokumentów gromadzonych w aktach osobowych, s
• zasady sporządzania wykazu dokumentów (spisu treści),
• zasady zbierania przede wszystkim odpisów i kopii dokumentów.
II. Dokumenty umieszczane w aktach osobowych dotyczące dotycząca nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia, w szczególności:
1. Zasady dokumentowania zawarcia umowy o pracę:
• pisemna umowa o pracę (data zawarcia umowy, a data rozpoczęcia pracy przez pracownika),
• planowane zmiany dotyczące zasad nawiązywania umów na czas określony,
• pisemne potwierdzenie warunków zatrudnienia, planowane zmiany w tym zakresie służące ułatwieniu kontroli legalności zatrudnienia przez PIP,
2. Dokumenty dodatkowo potwierdzające warunki zatrudnienia:
• zakres czynności,
• umowa o zakazie konkurencji,
• informacja o dodatkowych warunkach zatrudnienia,
• dodatkowe informacje w razie zatrudnienia w formie telepracy,
3. Dokumenty gromadzone w związku z korzystaniem przez pracowników z uprawnień rodzicielskich,
4. Dokumenty związane z odpowiedzialnością materialną pracownika:
• potwierdzające powierzenie mienia),
• zakaz posługiwania się wekslem (planowane zmiany przepisów),
5. Dokumenty związane z wymierzeniem kary porządkowej:
• rodzaj tworzonych dokumentów,
• praktyczne wskazówki postępowania z nimi (usuwanie z akt osobowych pracowników),
6. Dokumenty związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników,
7. Dokumentacja związana ze zwalnianiem pracownika od pracy, np. w celu oddania krwi, czy na wezwanie np. sądu oraz zasady zwalniania pracownika od pracy w razie choroby niani, z którą rodzina zawarła umowę uaktywniającą, dziennego opiekuna dziecka albo w razie nieprzewidzianego zamknięcia klubu dziecięcego,
8. Dokumenty, których nie powinno przechowywać się w aktach osobowych pracowników, w szczególności:
• dokumenty dotyczące wyjść prywatnych pracowników, wnioski o odbiór czasu wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych,
III. Dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia pracownika, gromadzone w części C akt osobowych, w tym:
1. Dokumenty tworzone przy rozwiązywaniu umów o pracę, w szczególności:
• oświadczenie woli pracodawcy o wypowiedzeniu lub zwolnieniu pracownika,
• planowane zmiany dotyczące wypowiadania umów o pracę zawartych na czas określony,
• notatka z udziału świadka we wręczaniu oświadczenia woli,
• zasady prawidłowego doręczania oświadczeń woli pracownikowi,
2. Dokumenty potwierdzające zatrudnienie pracownika:
• zasady prawidłowego wypełnienia świadectwa pracy,
• zasady doręczania świadectwa pracy,
• zasady sporządzania odpisu (duplikatu) świadectwa pracy,
3. Dokumenty dotyczące wykorzystania urlopu wypoczynkowego w trakcie kolejnej umowy o pracę.
IV. Ochrona danych osobowych w związku z prowadzeniem dokumentacji pracowniczej, w szczególności, obowiązki pracodawcy jako administratora danych wobec pracowników przetwarzających dane innych osób, w tym:
• nadanie upoważnienia do przetwarzania danych – omówienie wzoru upoważnienia, zasady prowadzenia ewidencji takich osób, nadanie identyfikatora;
• możliwość powierzenia przechowywania dokumentacji innemu podmiotowi np.: biuru rachunkowemu.
V. Zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej, w tym:
• okres przechowywania dokumentacji pracowniczej,
• wybór miejsca przechowywania,
• wzór umowy przechowania,
• postępowanie z dokumentacją pracowniczą w przypadku upadłości bądź likwidacji pracodawcy.
Zgłoszenia przyjmujemy faksem (22) 781-11-65, pocztą, e-mailem.
Koszt szkolenia jednej osoby wynosi 360 zł + 23% Vat
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w całości ze środków publicznych
Cena szkolenia obejmuje:
–materiały szkoleniowe,
–6 godzin zajęć dydaktycznych,
– materiały do pracy (notes, długopis),
–obiad, kawę, herbatę,
–ciastka w czasie przerw,
–zaświadczenie o ukończeniu szkolenia
Opłata za szkolenie:
Płatności za uczestnictwo można dokonać przelewem po otrzymaniu faktury lub gotówką przed rozpoczęciem zajęć, w sekretariacie szkolenia.
Rezygnacja i zwrot kosztów:
Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w szkoleniu powoduje obciążenie pełnymi kosztami. W przypadku pisemnego powiadomienia o rezygnacji ze szkolenia, jednak nie później niż 5 dni roboczych przed terminem szkolenia, uczestnik nie zostanie obciążony kosztami. W przypadku późniejszej rezygnacji uczestnik zostanie obciążony opłatą manipulacyjną w wysokości 50% wartości szkolenia.