MIĘDZYNARODOWY PROGRAM CERTYFIKACJI
INTEGRACJI SENSORYCZNEJ AYRES - oryginalna wersja z USA - TEORIA + DIAGNOZA EASI
- Część I
Szkolenie zostało podzielone na dwie części cz. I (teoria i testy EASI), część II. - Terapia
Po ukończeniu Części I i Części II dostają Państwo Międzynarodowy Certyfikat Integracji Sensorycznej AYRES wydawany przez CLASI.
Po każdym z modułów też są wydawane certyfikatu ukończenia danej części.
Uczestnicy otrzymają roczny dostęp do wszystkich kursów online CLASI.
Mogą oni - i są o to proszeni - wydrukować jedną kopię każdego poradnika na własny użytek.
Szkolenie realizujemy we współpracy:
oraz
Dla kogo:
Szkolenie przeznaczone jest tylko dla terapeutów zajęciowych, logopedów, fizjoterapeutów i psychologów.
Szkolenie składa się z 6 części:
1. SI101 "Wprowadzenie do integracji sensorycznej Ayres"
Kurs do samodzielnej nauki ONLINE plus jedna sesja pytań i odpowiedzi za pośrednictwem zoomu
Data rozpoczęcia: 7 listopada 2025 r.
Czas trwania: 4 tygodnie (łącznie 30 godz.)
Instruktor: Elisabeth Soechting
Język kursu: Polski
Opis kursu: Wciągające wprowadzenie do Integracji Sensorycznej Ayres, roli zmysłów ciała dla rozwoju i opanowania codziennego życia, wgląd w neurologiczne podstawy, doświadczenia z naszymi zmysłami i dysfunkcjami, wskazówki jak wykryć problemy SI i co z nimi zrobić. Uczestnicy są zobowiązani do przeczytania książki dr Ayres "Integracja sensoryczna i dziecko" (2005).
Cele edukacyjne:
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą potrafili:
- rozróżniać i definiować różne terminy związane z SI.
- poznać historię rozwoju SI i dr. Ayresa.
- aby rozpoznać ścisły związek pomiędzy terapią zajęciową a SI.
- aby zrozumieć, w jaki sposób nasze zmysły wpływają na zachowanie, emocje i uczenie się.
- aby zdobyć wstępne zrozumienie neurofizjologicznych podstaw teorii SI.
- zrozumieć rolę przetwarzania sensorycznego w rozwoju i działaniu.
- aby zrozumieć dalekosiężne konsekwencje zaburzeń SI dla dzieci i ich rodzin.
- w celu rozpoznania u dziecka potencjalnego zaburzenia SI i zalecenie profesjonalnej oceny SI.
- aby doradzić rodzicom, co mogą zrobić, jeśli podejrzewają u siebie zaburzenie SI.
- wymienić najważniejsze zasady terapii SI.
Treść kursu :
- Rozwój teorii SI
- Przebieg i znaczenie integracji sensorycznej w prawidłowym rozwoju
- Przegląd neurofizjologicznych podstaw integracji sensorycznej
- Zaburzenia integracji sensorycznej i związane z nimi problemy w życiu codziennym
- Wykrywanie usterek
- Wgląd w terapię zajęciową z zakresu integracji sensorycznej
- Zastosowanie zasad SI w życiu codziennym i różnych dziedzinach zawodowych
2. SI102 "Teoria integracji sensorycznej Ayres"
Opis kursu:
Ten dwuczęściowy kurs dostarcza terapeutom podstaw teoretycznych niezbędnych do późniejszego oparcia diagnozy i terapii na teorii integracji sensorycznej. Zapewnia szczegółową wiedzę na temat rozwoju tej teorii, neurofizjologii zmysłów bliskich, aspektów integracji sensorycznej opisanych przez dr Ayres oraz zaburzeń integracji sensorycznej. Obszernie omawia badania dr Ayres oraz najnowsze badania z zakresu neurofizjologii, psychologii rozwojowej i badań nad skutecznością, które potwierdzają skuteczność teorii ASI® jako podejścia terapeutycznego w pracy z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i osobami starszymi.
Część 1 (SI102 A): CLASI M1 "Teoria integracji sensorycznej Ayres"
ONLINE
Data rozpoczęcia: 5 grudnia 2025 r.
Czas trwania: 6-8 tygodni (łącznie 30 godz.)
Instruktor: Dr Susanne Smith Roley
Język kursu: Polski (tłumaczenie Soyer we współpracy z CLASI)
Opis kursu: Oparta na badaniach seria lekcji, które stanowią podstawę teorii ASI. Uczestnicy muszą być zaznajomieni z kluczowymi tekstami, takimi jak "Integracja sensoryczna i dziecko" Ayres (2005).
Część 2 (SI102 B): "Przegląd teorii integracji sensorycznej Ayres"
NA ŻYWO ONLINE - ZOOM
Data: 27-29 marca 2026 r.
Czas trwania: 3 dni (18 godz.)
Język kursu: Polski (z tłumaczeniem)
Instruktor: Elisabeth Soechting, MA, OTR/L, Instruktor/GSIÖ, międzynarodowy instruktor ASI i EASI
Opis kursu: Przegląd koncepcji, konstruktów i dowodów z badań istotnych dla teorii ASI, oceny i interwencji w ramach OT i innych zawodów terapeutycznych, które zostały zaprezentowane online. Uczestnicy będą mogli wyjaśnić wszelkie pytania dotyczące informacji przedstawionych w M1.
Cele edukacyjne:
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą potrafili:
- wyjaśnić, w jaki sposób dr Ayres naukowo rozwinął teorię SI, wykorzystując środki empiryczne, oraz docenić centralną rolę SIPT
- wymienić stwierdzenia i podstawowe założenia teorii SI Ayres
- opisać neurofizjologiczne podstawy (struktury i funkcje) układów sensorycznych i procesów integracji sensorycznej
- wyjaśnić praktykę i jej rolę w wydajności i zachowaniu
- rozróżniać wzorce zaburzeń integracji sensorycznej opisane przez dr Ayres i wyjaśniać, dlaczego są one nadal istotne
- zrozumieć neuronalne mechanizmy funkcji i zaburzeń integracji sensorycznej
- ustalić związek między funkcjami integracji sensorycznej a uczestnictwem w codziennych czynnościach i zajęciach oraz wyciągnąć wnioski na temat funkcjonalnych skutków zaburzeń integracji sensorycznej w życiu codziennym
- zbudować dobrze uzasadniony argument na rzecz słuszności teorii i interwencji ASI®.
Treść kursu:
- Rozwój teorii: dr Ayres jako badacz, badania czynnikowo-analityczne Ayres
- SIPT jako podstawowy element rozwoju teorii SI
- SI i zajęcie
- Reaktywność sensoryczna i zaburzenia reaktywności
- Układ przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy – podstawy neurofizjologiczne, funkcja, dysfunkcja
- Praksja i dyspraksja
3. SI201 "Kompleksowa ocena w ASI"
Opis kursu:
Ten kurs online składa się z 20 lekcji wprowadzających uczestników w kompleksową ocenę opartą na zasadach ASI®. Przedstawione są szczegółowe metody i procedury oceny kluczowych funkcji integracji sensorycznej oraz planowania interwencji w oparciu o zasady ASI®.
Uczestnicy zapoznają się z procedurami bezpośrednimi i pośrednimi, ze szczególnym uwzględnieniem „Ewaluacji Integracji Sensorycznej Ayres” (EASI).
CLASI M2 "Kompleksowa ocena w ASI" plus jedna sesja pytań i odpowiedzi za pośrednictwem zoom -Testy EASI
ONLINE
Data rozpoczęcia: 10 kwietnia 2026 r.
Czas trwania: 6-8 tygodni (łącznie 30 godz.)
Instruktor: Dr Zoe Mailloux
Język kursu: Polski (tłumaczenie Soyer we współpracy z CLASI)
Opis kursu: Informacje na temat bezpośrednich i pośrednich ocen, w tym Ocena Integracji Sensorycznej Ayres (EASI) (Mailloux, Parham & Smith Roley, 2016, w trakcie) oraz Pomiar Przetwarzania Sensorycznego (spm).
Cele edukacyjne:
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą umieli:
- formułować hipotezy dotyczące związku między problemami funkcjonalnymi (poziomy aktywności i uczestnictwa) a możliwymi leżącymi u ich podstaw deficytami integracji sensorycznej.
- stosować teorię SI Ayresa w swoim rozumowaniu klinicznym.
- określać, w jaki sposób będą postępować w procesie interwencji opartej na danych podczas oceny klienta.
- wybierać odpowiednie procedury oceny dla każdej funkcji integracji sensorycznej (tj. przedsionkowej, proprioceptywnej, dotykowej, wzrokowej, słuchowej, modulacji i percepcji oraz praktyki).
- oceniać siłę psychometryczną poszczególnych procedur i testów.
- rzetelnie przeprowadzać kwestionariusz percepcji (WN-FBG lub SPM), testy SIPT, które można przeprowadzić bez zestawu testowego, oraz testy EASI.
- rozumieć konstrukty testowane za pomocą tych procedur.
- wybierać odpowiednie obserwacje kliniczne dotyczące integracji sensorycznej, gdy nie jest możliwe zastosowanie standardowych miar.
- kompetentnie przeprowadzać obserwacje kliniczne dotyczące SI.
- oceniać, czy raport spełnia wymagania miary wierności ASI®.
Treść kursu:
- Kliniczne rozumowanie oparte na danych
- Rodzaje procedur diagnostycznych
- Testy oceniające percepcję sensoryczną
- Testy oceniające dwustronną kontrolę posturalno-oczną
- Testy oceniające praksję
- Testy reaktywności sensorycznej
4. SI202 "Ocena ASI w praktyce" - Testy EASI - Warszawa
Opis kursu:
Ćwiczenia z przeprowadzania wszystkich prezentowanych testów EASI.
Uczestnicy będą początkowo ćwiczyć przeprowadzanie testów i ich punktację, korzystając z filmów szkoleniowych, a następnie w grupach dwu- lub trzyosobowych. Po ukończeniu kursu będą musieli ćwiczyć i dokumentować przeprowadzanie testów z dorosłymi i dziećmi rozwijającymi się prawidłowo.
CLASI M3 "Praktyczna kompleksowa ocena w ASI"
NA MIEJSCU: Warszawa
Data: 3-7 czerwca 2026 r. (4,5 dnia)
Czas trwania: 5 dni (łącznie 30 godz.)
Instruktor: Elisabeth Soechting, MA, OTR/L, Instruktor/GSIÖ, międzynarodowy instruktor ASI i EASI
Język kursu: Angielski z tłumaczeniem na j. polski
Opis kursu: Przegląd i praktyczna praktyka wszystkich aspektów integracji sensorycznej i praktyki z różnymi ocenami wprowadzonymi w CLASI M2. Uczestnicy będą mogli wyjaśnić wszelkie pytania dotyczące informacji przedstawionych w M2, przećwiczyć administrowanie oceną i punktację z rówieśnikami, a jeśli to możliwe, przećwiczyć oceny z dziećmi.
Cele edukacyjne:
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą umieli:
- stosować testy EASI w praktyce.
- wybierać odpowiednie obserwacje kliniczne dotyczące integracji sensorycznej, gdy nie jest możliwe zastosowanie standaryzowanych pomiarów.
- sensownie organizować i strukturyzować zebrane informacje, wyszukiwać wzorce zaburzeń i je interpretować.
- rozwijać argumentację kliniczną wymaganą do przeprowadzenia rzetelnej i wiarygodnej oceny z perspektywy sensorycznej.
- pisać raport i rozpoczynać wyjaśnianie zaburzeń SI osobom postronnym pisemnie i ustnie.
- oceniać, czy raport spełnia wymagania miary wierności ASI®.
Treść kursu:
- Powtórzenie omawianych pojęć: proces interwencji oparty na danych, rodzaje testów, aspekty integracji sensorycznej (percepcja, reaktywność, kontrola dwustronna postawy i wzroku, praksja)
- Ćwiczenia praktyczne w parach z testami EASI
Metodologia:
Ćwiczenia praktyczne z okresowym nadzorem, szkolenie z mechaniki testu, dyskusja, wyjaśnianie pytań i niejasności.
5. SI301 "Interpretacja testów EASI"
Opis kursu:
Ten kurs online pokazuje, jak wyniki badań mogą być wykorzystane do interpretacji wyników klinicznych poprzez powiązanie ich z mocnymi stronami i codziennymi wyzwaniami, a także jak mogą one pomóc w planowaniu leczenia.
Uczestnicy przygotują studium przypadku do analizy.
CLASI M4 "Rozumowanie kliniczne z wykorzystaniem ASI"
ONLINE
Data rozpoczęcia: 10 lipca 2026 r.
Czas trwania: 6-8 tygodni (łącznie 30 godz.)
Instruktor: Dr Zoe Mailloux
Język kursu: Angielski, z tłumaczeniem na j.polski
Opis kursu: Moduł 4 CLASI dostarcza informacji na temat korzystania z badań w celu kierowania interpretacją danych oceny, łączenia ustaleń z mocnymi stronami i wyzwaniami związanymi z uczestnictwem oraz kierowania planowaniem terapii. Uczestnicy przygotowują studium przypadku do analizy.
Cele kształcenia:
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą umieli:
- Rozpoznawać wzorce zaburzeń integracji sensorycznej w wynikach oceny, tj. analizować wyniki oceny pod kątem obecności wzorców zaburzeń i spójnie je interpretować.
- Ustalać związek między danymi uzyskanymi z oceny a trudnościami klienta w zakresie funkcjonowania zawodowego.
- Formułować cele proksymalne i dystalne skoncentrowane na kliencie na podstawie problemów z zadaniami i interpretacji wyników oceny.
- Stworzyć plan interwencji w oparciu o przeprowadzoną ocenę i interpretację.
- Określić, jakie ramy są niezbędne do przeprowadzenia interwencji (poradnictwo czy terapia bezpośrednia, częstotliwość, środowisko kliniczne czy środowisko naturalne itp.) oraz w jaki sposób interwencja będzie realizowana (indywidualnie czy grupowo, liczba sesji itp.).
Treść kursu:
- Formułowanie hipotez na podstawie teorii, zadań i interpretacji wyników Identyfikowanie wzorców zaburzeń
- Strategie interpretacji wyników
- Skoncentrowane na kliencie formułowanie celów proksymalnych i dystalnych
- Plan leczenia – od interpretacji do interwencji
Dopiero po ukończeniu tych kursów wraz z dodatkowymi zadaniami uczestnicy uzyskają dostęp do internetowej platformy ewaluacyjnej ESP.
Warunki uczestnictwa w Programie Certyfikacyjnym Integracji Sensorycznej Ayres zostały określone przez ICEASI jako równoważne warunkom międzynarodowym.
Aby zostać włączonym do programu certyfikacyjnego zgodnie z określonymi warunkami, należy posiadać wykształcenie w jednej z następujących dziedzin: terapii zajęciowej, fizjoterapii, psychologii lub logopedii.
Rezygnacja i zwrot kosztów:
Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału. Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w szkoleniu powoduje obciążenie pełnymi kosztami. W przypadku pisemnego powiadomienia o rezygnacji ze szkolenia, jednak nie później niż 14 dni roboczych przed terminem szkolenia, uczestnik nie zostanie obciążony kosztami. W przypadku późniejszej rezygnacji uczestnik zostanie obciążony opłatą manipulacyjną w wysokości 50% wartości szkolenia.